A coachinggal kapcsolatban az az egyik alaptétel, hogy „a coaching nem tanácsadás”. Ez az, ami a coach képzések első napján rendszerint elhangzik, és ami természetesen ott szerepel minden coach honlapján. Elméletben ugyanis a coach szerepe „csupán” annyi, hogy jó kérdésekkel és gondolatébresztő gyakorlatokkal segítsen a kliensnek abban, hogy ő maga találja meg a válaszokat a kérdéseire és a megoldást a problémájára.
Ez tehát az elmélet, a színtiszta tankönyvi helyzet – de ahogy a legtöbb elméletre, úgy erre is igaz az, hogy a gyakorlatban nem mindig valósul meg.

Azért fontos erről beszélni, mert meglátásom szerint sokakat éppen az tart vissza attól, hogy elmenjenek coachingra, hogy úgy gondolják, a coachtól csak kérdéseket kapnak majd iránymutatás helyett. Az pedig nem valódi segítség, ha végül saját maguknak kell megoldaniuk a problémájukat. És ha minderre még időt és pénzt is áldoznának, akkor olyanok lennének, mint a viccben a két kapatos fickó, akik egy szakadt ötezressel kopogtatnak a kupleráj ajtaján, majd miután elküldik őket, hogy ennyiért szerezzenek örömet egymásnak, a végén visszamennek fizetni…

Amikor elkezdtem coachinggal foglalkozni, én is próbáltam tartani magam „a coach csak kérdez” szabályhoz. De hamar beláttam, hogy vannak esetek, amikor eredményt csak akkor érhetünk el, ha a mondataim végén lévő kérdőjeleket olykor pontra – vagy három pontra –, sőt akár felkiáltójelre cserélem. Az persze nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is igaz, hogy a coach legfontosabb eszköze a kérdezés – hiszen egy-egy jól eltalált kérdéssel valóban komoly áttöréseket lehet elérni –, de meg kell találni az arany középutat az „én csak kérdezek” és a „megmondom a frankót” között. Utóbbit továbbra is kerülöm, attól viszont nem riadok vissza, hogy bedobjak ötleteket, felvessek lehetséges megoldásokat, sőt indokolt esetben akár azt is elmondjam, én mit tennék az ügyfél helyében, többször is aláhúzva persze, hogy én egy másik ember vagyok. A megoldásnak ugyanis valóban az ügyfél fejében kell megszületnie, ahogy a döntés is mindig az ő kezében van.

A tapasztalataim azt mutatják, hogy ez így kiválóan működik, és így valóban gyakran vagyok tanúja megvilágosodásnak és aha élményeknek. De ami a legfontosabb: van tényleges előrelépés, és az ügyfél úgy érzi, megérte időt és pénzt fektetni a coaching üléseinkbe.

Szóval a tétel természetesen igaz. A coaching nem tanácsadás, és a coach nem tanácsadó. De az is biztos, hogy jóval több annál, mint amit sokan feltételeznek.

—————————————-

Ha ki szeretnéd próbálni, miben tud segíteni Neked a coaching, jelentkezz ingyenes online konzultációra.
Vedd fel velem a kapcsolatot!

Tudtad, hogy az önszeretet több annál, mint amit elsőre gondolunk?
Olvasd el a bejegyzésem ebben a témában.